Alles voor de zichtbaarheid van Fysiotherapiepraktijken

Direct hulp nodig? Bel +31 (0)418 700 538

Menu Sluiten

Oei een klacht! Wat nu?

Als je een fysiotherapiepraktijk runt, ontkom je er niet aan: vroeg of laat komt er een klacht binnen. Dat hoeft geen ramp te zijn. Sterker nog, klachten kunnen waardevolle inzichten geven. Het gaat er vooral om hoe je met klachten omgaat.

ChatGPT Image 8 dec 2025, 12_27_30.png

Voorkom klachten met heldere communicatie 

De meeste klachten ontstaan niet door de behandeling, maar door misverstanden en verschillende verwachtingen. Een cliënt die niet goed weet wat hij kan verwachten van de behandeling. Door vanaf het begin duidelijk te communiceren over het behandelplan voorkom je veel onduidelijkheid. Neem de tijd voor vragen en check regelmatig of iemand je uitleg begrijpt. 

Professioneel omgaan met klachten 

Toch een klacht? Luister dan eerst. Laat iemand vertellen wat er volgens hem misging en benoem wat je begrijpt. Vermijd verdedigen of uitleggen waarom iets niet jouw fout is. Zodra iemand zich gehoord voelt, is het vaak makkelijker om tot een oplossing te komen die voor beide kanten goed werkt. 

Wat helpt 

  • Neem snel contact op, bij voorkeur via de telefoon, zodra je een klacht ontvangt
  • Toon begrip en vat samen wat je hoort
  • Denk mee in oplossingen
  • Leg uit welke stappen je gaat nemen 

Bruikbare feedback 

Hoe goed je ook je praktijk runt, een klacht, terecht of onterecht, kun je altijd krijgen. Veel mensen nemen de moeite niet om een klacht in te dienen, maar delen hun ervaring wel met anderen. Zie een klacht als een kans om het goed te maken en om ervan te leren. Zorg ervoor dat een cliënt makkelijk een klacht kan indienen. 

Tip van Fysioeel 

Los een klacht niet per e-mail op als het onderwerp gevoelig ligt. Pak de telefoon of nodig iemand uit. Een persoonlijke aanpak werkt het beste. Het is wel verstandig om na het gesprek alles nog even op de mail te zetten voor extra duidelijkheid over de gemaakte afspraken. 

Kleine aanpassing, groot effect 

Wanneer je klachten ziet als een kans om te verbeteren, werkt dat positief voor je fysiotherapiepraktijk. Neem ze serieus en voorkom er veel door heldere communicatie. 

Wij nodigen je graag uit voor een koffie

Bij Fysioeel staan we 24 uur per dag, zeven dagen per week voor je klaar. Natuurlijk slapen we ook weleens, maar voor onze klanten hebben we altijd nog de speciale paniek-button.



Weten wat wij allemaal kunnen betekenen voor jouw organisatie? Neem dan snel contact met ons op. Bel of mail naar onderstaande info. Of vul het formulier in. We nemen binnen 24 uur contact met je op.

T +31 (0)418 700 538

E info@fysioeel.nl

Fotolux_Dirk_Doet_15-04-2025_HR-64.jpg